Saturday, August 28, 2010

Buang Bayi - Apakah Faktor Pendorongnya?


KEBELAKANGAN ini kita sering disajikan dengan kejadian-kejadian pembuangan bayi di negara kita. Lebih parah lagi kebanyakkan si pembuang bayi itu adalah berasal daripada agama Islam. Di bulan Ramadhan, bulan yang penuh keberkatan ini juga berlaku kejadian-kejadian tidak berperikemanusiaan tersebut.

Kita sering berdebat mengenai kenapakah terjadi peristiwa tidak berperikemanusiaan itu? Mungkin ramai juga yang akan menunding jari menyalahkan kerajaan berhubung terjadinya kejadian yang penuh tragis ini. Ada juga yang melabel kerajaan ini sekular dan inilah puncanya kenapa kes-kes pembuangan bayi semakin menular. Penulis tidak bersetuju dengan kenyataan ini, kerana ia nampaknya tidak adil jika hanya satu pihak dipertanggungjawabkan dan dipersalahkan.

Sebenarnya ada banyak faktor pendorong kepada berlakunya kes-kes pembuangan bayi ini. Marilah kita bersama menilaikanya dan juga bermuhasabah diri mengenainya. Bagi penulis ini adalah salah tandanya hilangnya sifat kemanusiaan seorang manusia dan bertambahlah sifat kebinatangan seorang manusia.

Tentu pembaca pernah terdengar ungkapan ini "Binatang pun Sayang Anak" ya memang benar kalau lihat kucing yang memang seekor binatang itu pun tahu menyanyangi anaknya walaupun tidak dikurniakan akal fikiran oleh Allah tuhan seru sekian alam.

Pernahkah kita berfikir sebelum ini, kenapakah terjadinya pembuangan bayi ini? Cuba fikirkan anak itu tidak akan lahir kedunia dengan sendirinya, jadi sudah tentu ada perbuatan yang menjadikan anak yang tidak berdosa itu lahir ke dunia.

Apakah perbuatan itu? ya ianya adalah hubungan seks rambang ataupun bebas yang menjadi kegilaan di kalangan remaja kita pada hari ini. Pernahkah kita lihat seekor binatang membuat seks rambang contohnya seperti kucing, penulis sendiri secara tak sengaja telah melihat seks rambang yang dilakukan oleh kucing, tapi ia adalah kucing dan seekor binatang.

Bukankah perbuatan seks rambang di antara manusia meletakkan manusia sudah sama taraf dengan binatang? atau lebih tepat lagi kalau kita katakan sifat kebinatangan telah mula bertapak di dalam seorang manusia.

Namun, kita juga tidak boleh meletakkan 100% kesalahan kepada si pelaku seks rambang tersebut kerana ada banyak lagi faktor yang menjadikan kes buang bayi di Malaysia semakin parah.

Mari kita teliti satu persatu faktor pendorong kepada kejadian tidak bermoral itu. Pertama sekali keluarga si pelaku, mengikut kajian yang dilakukan kebanyakkan pelaku seks luar nikah berasal dari keluarga yang kurang mengambil berat tentang anaknya seperti tidak mengambil peduli apa yang anak mereka lakukan dan terlalu memanjakan anak mereka.

Sepatutnya keluarga, sebagai yang terdekat dengan mereka perlu memberi bimbingan yang secukupnya terutamanya dari segi bimbingan Agama dan pengetahuan tentang bahana dan bahaya seks rambang perlu diberikan kepada mereka oleh keluarga mereka.

Sikap keluarga yang acuh tidak acuh membimbing ahli keluarga mereka menjadikan faktor utama kenapa berlakunya seks luar nikah dan secara automatisnya berlakulah pembuangan bayi.

Selain daripada itu, Orang Awam juga boleh dikatakan menjadi faktor pendorong kepada terus berlakunya aktiviti tidak bermoral dan berperikemanusiaan ini. Kebanyakkan orang awam ini kurang kesedaran kemasyarakatan dan sering menyalahkan kerajaan jika berlaku perkara seumpama ini, walhal sekiranya mereka terus menyalahkan kerajaan sampai bila pun masalah ini tidak akan selesai.

Penulis juga ingin menegaskan di sini bahawa Cendekiawan Agama juga merupakan salah satu faktor kenapa terjadinya perkara seumpama ini. Ini adalah kerana dewasa ini, kebanyakkan penceramah Agama gagal dalam penyampaian dan pengisian ceramahnya sehinggakan ianya tidak berjaya menarik minat golongan muda remaja untuk mengikutinya.

Sepatutnya sebagai seorang cendekiawan agama beliau haruslah be prepared sebelum membuat sebarang ceramah atau dakwah. Seorang penceramah juga perlulah mengambil kira keperluan setempat dalam memberikan ceramah agama mereka, agar majlis mereka menjadi majlis ilmu.

Keperluan setempat yang dimaksudkan ialah mengaitkan ceramahnya dengan apa yang terjadi di dalam kawasan mukimnya sebagai contoh isu pembuangan bayi ini. Mereka juga perlu menggandakan kajian demi kajian dan mengemukakan hasil kajian di dalam ceramah mereka berhubung isu-isu semasa.

Perlu diingatkan di sini, bukanlah tujuan penulis untuk merendah-rendahkan kredibiliti penceramah-penceramah agama, tetapi sebagai seorang penulis ia telah menjadi tanggungjawab sosial sebagai seorang penulis walaupun penulis bukanlah penceramah agama. Marilah bersama kita fikir-fikirkannya.
Enhanced by Zemanta

0 comments:

Post a Comment