Tuesday, September 28, 2010

Anda Adalah Pemenang !

ANDA adalah pemenang menjadi tajuk perbincangan kita pada hari ini melalui segmen Wacana Motivasi Diri Minda Sosial pada kali ini. Mungkin ramai di kalangan kita di luar sana itu akan kecewa apabila bertemu dengan kegagalan. Hasil daripada kecewa dengan kegagalan yang dialami diri maka keluarlah perkataan-perkataan yang merendahkan keupayaan diri mereka sendiri.

Jangan salah anggap mengenai apa yang kita panggil kegagalan. Anda tidak perlu kecewa dengan kegagalan. Anda perlu ingat bahawa Anda sebenarnya seorang pemenang dan juga seorang juara. Berfikirlah secara positif di dalam menghadapi kegagalan. Adakah anda tidak percaya jika saya katakan anda seorang pemenang?

Memang sebenar-benarnya anda seorang pemenang, kalau anda bukan seorang pemenang anda tidak akan lahir ke dunia yang fana ini. Dari jutaan sperma yang saling bersaing antara satu sama lain, akhirnya dimenangi oleh sperma yang membawa benih anda. Jadi inilah yang dikatakan anda seorang pemenang.

Anda perlu ingat bahawa, kegagalan adalah guru yang paling berguna dalam kehidupan manusia di dalam usaha-usaha kita untuk mengejar kejayaan. Kegagalan sebenarnya sebagai salah satu anak tangga untuk menuju pintu kejayaan.

Usahlah kecewa dengan kegagalan yang anda alami kerana anda adalah seorang pemenang. Seorang pemenang akan terus berusaha untuk menang tanpa menghiraukan onak, duri dan ranjau yang perlu dilalui untuk menggamit kejayaan.

Ramai orang yang berjaya pada hari ini bukan terus berjaya malah kebanyakkan daripada mereka bermula daripada kegagalan. Bersihkan minda anda daripada pemikiran yang negatif mengenai kegagalan, binalah kekuatan dalaman diri yang lebih sempurna dengan berfikiran yang lebih positif dan juga terbuka,

Ingatlah "Kegagalan bukan bererti kita gagal untuk selama-lamanya, kejayaan bukan bererti kita berjaya untuk selama-lamanya" fikir-fikirkanlah dengan hati yang terbuka demi menjana kejayaan untuk diri anda sendiri.

Anda perlu bangga dengan diri anda sendiri, tapi bukanya membangga diri, bangga untuk dijadikan motivasi padi diri anda sendiri dan bukanya bangga dengan sikap yang bongkak dan takbur kerana kita hidup ini tidak menongkat langit.

Hindarlah dari merendah-rendahkan kemampuan kita sendiri kerana ia boleh menganggu-gugat motivasi kendiri yang ada di dalam diri kita. Jangan ada ayat putus asa di dalam kehidupan anda seharian. Tingkatkan usaha, perbanyakkan doa dan ibadat bagi menyempurnakan kejayaan di dalam hidup kita.
Enhanced by Zemanta

0 comments:

Post a Comment