Monday, September 13, 2010

KEGAGALAN MENJANA KEJAYAAN


KEGAGALAN mungkin ramai yang pernah melalui apa yang kita katakan sebagai keGAGALan. Ada sesetengah individu mampu mengharungi kegagalan dan ada juga yang cuba bangkit dari keGAGALan untuk menjana kejayaan. Tak kurang juga ada yang cepat berputus asa di dalam menghadapi kegagalan lantas menyalahkan sebab-sebab tertentu termasuk takdir dan lain-lain.

Bersesuaian dengan tajuk Motivasi Diri kita hari ini iaitu "Kegagalan Menjana Kejayaan" jadi artikel kita pada kali ini akan membincangkan berkenaan apa itu "Kegagalan Menjana Kejayaan. Semoga artikel ini memberi sumbangan yang berguna buat pembaca dan pencari Ilmu di blog Minda Sosial ini.

Sebenarnya, kita sepatutnya menerima kenyataan setiap kali kita menemui kegagalan. Tabahkan hati, tingkatkan semangat dan gandakan usaha untuk memperbaiki langkah-langkah kita di dalam mendaki tangga-tangga kejayaan.

Janganlah menyalahkan sesiapa sekiranya kita dilanda kegagalan kerana mengikut kajian 80% daripada kegagalan adalah berpunca daripada diri anda sendiri. Cuba kita lihat kebanyakkan usahawan-usahawan yang berjaya pada hari ini mereka bermula daripada kegagalan, malah kegagalan jugalah yang memberi pengalaman yang begitu penting bagi seorang usahawan untuk mengharungi liku-liku dan selok-belok perniagaan.

Begitu juga dengan individu di karier yang lain seperti pelajar, mungkin hari ini mereka gagal tetapi ia bukan bererti kita gagal untuk selama-lamanya. Seorang yang cekal akan sentiasa berusaha untuk mengeluarkan dirinya dari dunia kegagalan dan bukanya hanya dengan meratapi kegagalan tanpa ada satu pun tindakan drastik untuk menjana kejayaan.

Di dalam era serba canggih dan serba moden ini, juga merupakan era globasisasi kita hendaklah berani untuk gagal, jika kita tidak berani untuk gagal buat selama-lamanya kita akan takut untuk gagal kerana kita menyangka gagal adalah satu perkara yang teruk.

Ayuh sedarlah dari lena, kegagalan akan menjana kejayaan anda sekiranya anda benar-benar berjuang untuk membebaskan diri dari kegagalan nescaya kejayaan akan berjaya dijana oleh anda. Janganlah terleka lagi, gandakan usaha, tingkatkan prestasi, positifkan pemikiran anda.

0 comments:

Post a Comment